Badania naukowców nie pozostawiają żadnych wątpliwości: nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ na ilość oraz jakość plemników.  Jeżeli dieta jest nieodpowiednia, wówczas zajście w ciążę przez naszą partnerkę może być znacznie utrudnione.  Wyjaśniamy, co jeść, a czego lepiej unikać, aby utrzymać płodność na odpowiednio wysokim poziomie. 

Męska płodność w statystykach

Statystyki dotyczące męskiej płodności są porażające. Obecnie prowadzone są liczne badania naukowe, które pokazują, że w ciągu ostatnich 40 lat w skali globalnej jakość męskiego nasienia obniżyła się o około 60%. Mężczyźni, którzy żyją obecnie, posiadają mniej plemników, a dodatkowo są one gorszej jakości niż u mężczyzn żyjących 100 czy 200 lat temu. Problemy z płodnością dotykają mężczyzn pod każdą szerokością geograficzną.

Największy spadek płodności dotyczy mężczyzn, którzy żyją w krajach uprzemysłowionych i wysoko rozwiniętych.  W naszym kraju bezpłodność dotyczy 19% par. Spośród nich w aż 57% przypadkach przyczyna leży po stronie mężczyzny. Drugim problemem o jeszcze większym zasięgu są zaburzenia erekcji.  Szacuje się, iż problem z osiągnięciem lub utrzymaniem wzwodu dotyczy aż 150 milionów mężczyzn, zaś w samej Polsce około 3,5 milionów.

Zaburzenia wzwodu wywołane są spadkiem produkcji testosteronu, który następuje wraz z wiekiem, nieodpowiednimi nawykami żywieniowymi (dieta bogata w tłuszcze trans, sól i cukier), małą ilością ruchu oraz sporym stresem. W walce z niską erekcją pomocne są specjalne tabletki na potencję typu Cialis czy Viagra oraz zmiana stylu życia.

Z czego wynika niska jakość nasienia?

Niska jakość nasienia wywołana jest różnymi czynnikami, min. zanieczyszczeniem środowiska, czynnikami genetycznymi, chorobami współistniejącymi oraz złymi warunkami pracy. Okazuje się, iż niska jakość nasienia często jest notowana nawet wśród tych mężczyzn, którzy nie mają żadnych komplikacji zdrowotnych. Do obniżenia jakości nasienia w znacznym stopniu może przyczynić się także dieta i aktywność fizyczna.

Co jeść, by poprawić jakość nasienia?

Na stan płodności w dużym stopniu wpływa sposób odżywiania. To, co spożywamy każdego dnia, w ogromnym stopniu decyduje o jakości nasienia. Mitem są stwierdzenia mówiące o tym, iż diety na płodność są dedykowane wyłącznie paniom. Istnieje szereg produktów, których spożywanie może być pomocne w zwiększeniu liczby plemników oraz polepszeniu ich jakości.

Na poprawę jakości nasienia należy spożywać:

  • Pomidory. Zawierają one mnóstwo likopenu. Najnowsze wyniki badań wskazują, iż likopen ma dobroczynny wpływ na jakość plemników. Likopen zawarty jest zarówno w surowych pomidorach jak i przygotowywanych z nich przetworach, np. w sokach pomidorowych, przecierach oraz w suszonych pomidorach. Likopen zawarty w przetworach jest nawet 3-krotnie lepiej wchłaniany przez organizm w porównaniu z surowymi pomidorami. Odradzamy jednak spożywanie likopenu z ketchupu. Ketchup zawiera bardzo dużo cukru, co nie wpływa korzystnie na jakość nasienia.
  • Łosoś atlantycki, makrela, śledzie i sardynki. Wszystkie ryby morskie zawierająca kwasy tłuszczowe omega-3 przyczyniają się do zwiększenia ilości oraz poprawy jakości plemników. Warto je zatem włączyć do swojego codziennego jadłospisu.
  • Pomarańcze, porzeczki, natka pietruszki, czerwona papryka. Zawierają one ogromną ilość witaminy C. Według badań, witamina C wpływa na liczbę, morfologię i ruchliwość plemników.
  • Szpinak, szparagi, brokuły, sałata. Warzywa te zawierają duże ilości kwasu foliowego. Kwas foliowy wpływa na lepszą ruchliwość plemników oraz powoduje zwiększenie ich ilości.